Dag 2: zaterdag 21 juli 2018

21 juli 2018 - New York City, Verenigde Staten

Nog niet helemaal gewend aan een nieuw dagritme, dus rond 6 uur is iedereen wakker. Na een prima ontbijt gaan we naar Liberty State Park voor een bezoek aan Ellis Island en het Vrijheidsbeeld.

Langs de uitgebreide security check (tassen door de scanner en zelf door metaal detectie) snel doorlopen naar de boot. We gaan eerst naar Ellis Island. Het is al vrij druk op Ellis Island. Thijmen en Caspar hebben het vrij snel gezien. Het museum is wel toe aan een moderniseringsslag. De informatie of de migratie en een stukje slavernij is wel interessant (ook de uitleg die de Amerikanen geven, niets ligt aan de Amerikanen, het komt door de vraag uit Europa ;-)), maar het mag wel wat interactiever worden opgezet. Iets meer beleving van wat de migranten die aankwamen op Ellis Island echt meemaakte.

Vervolgens in de rij voor de boot naar het Vrijheidsbeeld. Het blijft een indrukwekkend beeld, wat je als bezoeker van New York toch even gezien moet hebben. Op het eiland bij het vrijheidsbeeld is het al super druk. We lopen een rondje over het eiland, maken de "standaard" foto's en gaan weer naar de boot. We nemen de boot naar New York Battery Park (via Ellis Island). Bij Battery Park staat echt een mega lange rij voor de ferry naar het Vrijheidsbeeld en Ellis Island. Blij dat we een beetje op tijd zijn gegaan vanochtend.

Vanuit Battery Park nemen we de metro naar de 86e straat. Van daaruit wandelen we naar Central Park. Het blijft bijzonder dat er midden in Manhattan zo'n groot park ligt. In het park, op de "Great Lawn" veel families. We zien met name honkbal, gooien met een football en gewoon lekker relaxen op het gras. We wandelen steeds een stuk en blijven weer even zitten op een bankje om rond te kijken. We wandelen langs de west kant van de Great Lawn naar de Turtle Pond, een keer raden wat daar in zit :-). Aan deze vijver staat ook Belvedere Castle (onder andere te zien in de Smurfen film), maar die staat helaas in de steigers. Caspar en Thijmen hebben met name oog voor de vele schildpadden in de vijver.

We wandelen verder richting het zuiden, een beetje zigzaggend door het park. Grote delen van het park hebben Jan Jaap en Susanne ook nooit eerder gezien. Heel afwisselend, heuvelachtig, rotsen, bossen, grasvelden, verschillende vijvers. We komen langs de waterval bij de grote vijver aan, waar veel bootjes varen (lees: overwegend zijn de mannen aan het roeien en de vrouwen maken foto's met hun telefoons). Nog wat verder zigzaggen en lopen dan over de Bow Bridge richting het Bethesda terras en de fontein (bekend uit films en series). Nog verder zuidwaarts in het park in een laan met allerlei artiesten. Met name veel portret tekenaars en 1 man die grote bellen maakt die de kinderen kapot mogen maken. Helemaal aan de zuidkant gaan de jongens nog even lekker klimmen op de rotsen en dan lopen we het park uit.

We gaan even shoppen op 5th Avenue (bij de GAP, geen behoefte aan - en geen budget voor - Prada en grote, dure juwelen). Verder op weg richting Grand Central Station en (favoriet) de Chrysler Building. Grand Central Station blijft ook een hele mooie plek. Helaas schijnt de zon niet (meer) dus iets minder effect van het licht op de vele ramen, maar evengoed nog steeds mooi).

Via 42nd street richting Time Square. Daar is het uiteraard ook weer druk en veel indrukken van allen lichten. Tijd om de metro te nemen richting het hotel. Eerst via Chamber Street, omdat de metro nog niet helemaal kan doorrijden naar WTC. Als we boven komen regent het! Lang geleden dat we regen hebben gehad na de lange droge periode in Nederland. We besluiten om snel wat te eten in het hotel want het is inmiddels al weer 20.30. Na het eten snel naar de kamer.