Dag 18: maandag 6 augustus 2018

6 augustus 2018 - O'ahu, Verenigde Staten

De gehuurde Nissan Versa bevalt niet (en is met name saai) dus vanochtend eerst terug naar de luchthaven om te kijken of we de auto niet kunnen omruilen voor iets leukers. Na 1,5 uur rijden we het terrein af met een redelijk nieuwe Mustang cabrio, beter! Dakje open en rijden maar. Vandaag gaan we richting downtown Honolulu. We komen eerst langs de Aloha Tower, die moeten we natuurlijk even vastleggen. Daarna parkeren we de auto bij de Alai Wa Boat Harbour (de Hawaii Yacht Club). Vanuit hier lopen we langs de Duke Kahanamoku Lagoon naar Ala Moana Boulevard. Het is inmiddels lunchtijd dus gaan we lunchen bij Wailana Coffee House (voor ons bekend van de TV serie Hawaii Five-0) voor heerlijke American Pancakes.

Na de lunch lopen we een rondje rondom het blok voor wat souvenir winkeltjes en een stukje langs het kanaal. Vervolgens nog een stuk door de haven. Hier zien we wat barracuda's zwemmen en enkele humuhumunukunukuapua'a (de Hawaiaanse naam voor de pacific triggerfish). De jongens helemaal blij, want de buurman heeft gezegd dat dit DE vis is op Hawaii. Terug bij de auto rijden we langs Waikiki Beach en het standbeeld voor Duke Kahanamoku richting Kalakaua Avenue. Hier parkeren we de auto. Hier blijken we de sleutel van de nieuwe huurauto kwijt te zijn... De sleutel was nog binnen bereik toen we wegreden vanuit de haven, is nu niet meer vindbaar en de auto start ook niet meer zonder dat de sleutel in de buurt is. Jan Jaap in een Uber terug naar de haven om te zoeken, helaas zonder resultaat. Dus een nieuwe Uber terug naar de luchthaven om de reservesleutel op te halen bij de verhuurder (die moet natuurlijk eerst even zoeken). Ondertussen Gaat Susanne samen met de jongens naar Kaimana Beach om te snorkelen (althans Thijmen en Caspar, Susanne zit naast de telefoon als hulplijn). Tegen 19.45 komen de jongens uit het water vol verhalen van wat ze hebben gezien (waaronder opnieuw de humuhumunukunukuapua'a, een schorpioenvis en een murene).

Als Jan Jaap om 20.15 weer terug is met een nieuwe sleutel rijden we nog even langs Iolani Palace, Ali Iolani Hale en het standbeeld van koning Kamehameha. Iolani Palace is het enige Koninklijk Paleis in de VS waar ooit echt een koning heeft geregeerd voordat Hawaii werd opgenomen in de VS.