Dag 17: zondag 5 augustus 2018

5 augustus 2018 - O'ahu, Verenigde Staten

Lekker rustig wakker worden, niet te vroeg. Het weekje Hawaii is ook bedoeld om uit te rusten na het volle reisprogramma de eerste 2 weken. Lekker ontbijtje in de tuin, kopje koffie en een boekje in de zon, heerlijk. Tegen 11 uur stappen we in de auto. Omdat het nog weekend is vermijden we vandaag de drukste plekken van het eiland en gaan naar de westkant van het eiland. We rijden via de Kapolei Parkway naar de HI-93. De eerste stop is bij Ko Olina Beach Park. Hier zijn 4 aangelegde laguna's waar we rustig kunnen snorkelen en zwemmen zonder rosten.  We gaan naar de meest zuidelijke laguna, bij de Malakole jachthaven.

Na een uurtje of 2 snorkelen en relaxen stappen we weer in de auto en rijden langs de westkust verder naar het noorden via de HI-93. Bij Nanakuli stoppen we bij de Subway voor een broodje en doen we meteen boodschappen bij de Sack 'n Save. We rijden weer verder noordwaarts langs de mooie kust. De volgende stop is de Starbucks bij Waianae. Hier zien we op verschillende plekken natuurbranden. Wanneer je uit de auto stapt ruik je ook meteen de brandlucht. We rijden nog verder langs de westkust naar het noorden en zien nog meer branden. Diverse helikopters vliegen naar het water en met volle zakken weer terug naar de branden om ze te blussen. Zelfs de "Magnum PI" helikopter vliegt mee om te blussen. We rijden helemaal door tot we niet verder kunnen vlak voor Kaena Point. Omdat we helaas niet verder kunnen keren we hier om en rijden weer langs de kust terug. We stoppen bij Kaneana Cave. Hier gaan we even naar binnen. Het is een grote grot in de bergen en wordt steeds smaller en kleiner. We gaan niet te ver de kleinere ruimtes in (Thijmen en Caspar willen wel maar met name Susanne ziet dat niet zo zitten ;-)) en lopen weer terug naar de auto.

Eenmaal terug in het huisje eerst even een borrel drinken, heerlijk relaxt. Caspar gaat met het buurmeisje nog kleine krabbetjes vangen met zijn zelf gefabriceerde fuikje. Om 20.00 uur is het helemaal donker en steken we een vuurtje aan. Nog even lekker wat eten (eindelijk weer eens een zelfgemaakte maaltijd!).