Dag 20: woensdag 8 augustus 2018

8 augustus 2018 - O'ahu, Verenigde Staten

Vandaag rijden we naar de North Shore. We nemen Highway 99 (de Kamehameha Highway) richting het Noorden. We komen eerst door Mililani, een soort satelliet stadje van Honolulu. Dan volgt Waipio, dat lijkt meer een western dorpje. We vervolgen onze weg naar het Noorden via de plantagevelden en komen aan in Waialua aan de North Shore. Hier bezoeken we de oude suiker molen. De molen zelf is niet meer actief. De suikerplantage zijn verplaatst naar lage lonen landen. Nu verbouwen ze nu koffie en cacao. We krijgen een rondleiding met uitleg over het verbouwen van koffie en cacao en mogen wat proeven. Daarna lopen we nog door de bijbehorende winkel en kopen een koffiemok en een espressokopje van de oude molen. De koffie (USD 25 voor een een half pond) vinden we toch een klein beetje aan de dure kant...).

Vanuit Waialua rijden we in oostelijke richting langs de North Shore. In de winter zijn aan deze kant van het eiland hele hoge golfen en worden surf kampioenschappen gehouden. Nu is de oceaan relatief rustig. We stoppen heel even bij Laniakea Beach  om wat over de rotsen te klimmen en vervolgens bij Waimea Valley. Hier lopen we een klein stukje door een groene oase en zien nog een hele mooie groene gecko. Om naar de watervallen te mogen wandelen moet je meer dan USD 50 betalen, dat vinden we wat overdreven. De kinderen willen veel liever snorkelen dus rijden we een klein stukje dor naar Shark's Cove. Anders dan de naam misschien doet vermoeden zwemmen hier geen haaien gelukkig. Het is een mooi beschutte baai die zich goed leent om te snorkelen. Allemaal de duikbril op en snorkelen maar. We zijn nadrukkelijk niet de enige die hier snorkelen maar zien wel heel veel tropische felgekleurde vissen. Als we bijna het water uitgaan zien we nog een morene, echt een cool beest.

Wij rijden verder in oostelijke richting over de Kamehameha Highway langs Pupukea Beach, Banzai Pipeline, Sunset Beach en turtle Bay tot we in Kahuku aankomen. Dit is de eerste plaats aan de oostkust (Windward side) vanaf het Noorden gezien. In Kahuku is een klein marktje en staat een shrimp truck. We kunnen natuurlijk niet een week op Hawaii zijn geweest zonder een bezoek aan zo'n shrimp truck. De garnalen met VEEL knoflook zijn heerlijk!

We vervolgen onze weg weer in zuidelijke richting over de Kamehameha Highway en rijden langs vele mooie stranden en rotsen terwijl aan de andere kant van de weg de hoge groene bergen verrijzen. Voor de kust liggen ook diverse rotseilanden. We rijden uiteindelijk via Interstate H-3 weer terug richting Honolulu en ons huisje n Ewa Beach. Onderweg maken we nog een stop bij Waikele Premium Outlet om nog een laatste aanvulling van de garderobe te regelen.