Dag 1: vrijdag 20 juli 2018

20 juli 2018 - New York City, Verenigde Staten

De eerste dag! Om 6.00 op Schiphol. Auto meegegeven aan de valet parking, erg handig. Het afgeven van de bagage en de security ging heel snel, we zijn al om 6.45 klaar. In de vertrekhal rustig wachten, Thijmen en Caspar schrijven vast de eerste dingen in hun reisboekje, en dan keurig volgens planning boarden en vertrekken.

Het vliegen gaat prima. Af en toe wat turbulentie, maar niet schokkend. On board entertainment goed geregeld met de nieuwste films en ook leuke spelletjes voor kinderen. Twee maaltijden en genoeg te drinken.
Ondanks het vroege opstaan wordt er niet echt geslapen, dus een lange dag vandaag in New York. We landen al om 10.45 op Newark, drie kwartier voor op de planning. De wachttijd voor de douane op Newark is helaas wat langer. Vingerafdrukken en irisscan bij een voor Amerikaanse douane begrippen vriendelijke dame en dan op naar de bagage. Door de lange rij voor de douane staat alles al klaar en kunnen we meteen door naar buiten. Met een Uber naar het hotel: Hyatt House Jersey City.

Eerst een drankje in de hotelbar op de 13e, wow wat een uitzicht! Vanaf het hotel kijken we recht op downtown Manhattan! Dan inchecken in onze ruime kamer, met 2 queensize bedden, een zithoekje en een keukentje. En dan de stad in.

De PATH (de trein onder en Hudson door) stopt naast het hotel, ideaal. We stappen uit bij het nieuwe World Trade Center. De puinhopen na 9/11 en de bouwput daarna nog in ons geheugen (althans van Jan Jaap en Susanne), ziet het er nu prachtig uit. De hal waarin we uitkomen vanuit de trein ziet er uit als het geraamte van een walvis. De lichtinval is met het zonnige weer ook heel mooi. Daarna naar buiten. Uitzicht op de nieuwe toren van het WTC en natuurlijk One World Trade Center, het hoogste gebouw van Amerika.

Natuurlijk ook langs de 9/11 memorial. Indrukwekkend de 2 grote gapende gaten waar de torens stonden. Met het klaterende water en de namen van alle mensen die door de aanslagen zijn omgekomen. We wandelen verder richting het zuiden richting Battery Park. Langs de "sphere"uit de oude Twin Towers, via Trinity Church. Bij Battery Park en Clinon Castle hebben we mooi zicht over de baai en kijken richting Staten Island, het Vrijheidsbeeld en Ellis Island. Dat gaan we morgen bezoeken.

We wandelen terug via Wall Street, de NYSE en city hall. In het parkje bij City Hall proberen Thijmen en Caspar eekhoorns te voeren. Die beesten zijn totaal niet schuw. Via Tribeca terug naar de PATH bij het WTC en terug richting New Jersey. Een kleine wandeling langs de pier aan de Hudson en dan naar het hotel. We kunnen nog snel met de kinderen naar het Roof Top Terrasse met uitzicht op Manhattan, vanaf 20.00 mogen daar geen kinderen meer zijn. Dat wordt ons ook door minstens 3 medewerkers van het hotel duidelijk gemaakt. Dan is het hoogste tijd om te gaan slapen. Thijmen en Caspar hebben het goed volgehouden. Om 4.30 opstaan in Rotterdam en om 2.00 NL tijd weer naar bed. Wij drinken nog 1 drankje in de roof top bar, dat blijkt een hotspot voor de locals. En dan haken ook wij af. Een mooie 1e reisdag!

1. Twanny Verberne:
    21 juli 2018
    Geniet van deze fantastische reis.
  2. Carly Schmitz:
    22 juli 2018
    Wat al veel gedaan zo'n 1ste dag! Er natuurlijk ook veel te zien en te doen. Veel plezier!