Dag 6: woensdag 25 juli 2018

25 juli 2018 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Eerst even naar een buurtwinkeltje voor wat ontbijt. De keuze is beperkt, dus het worden wat ontbijtgranen met melk. Na het ontbijt weer met BART naar Embarcadero in San Francisco. Vanuit daar nemen we de PresidiGo richting het Presidio. Dit is een gratis bus met 3 lijnen die je naar verschillende plekken in de stad brengt. We stappen uit in het Presidio, een voormalige legerbasis. Vanuit hier lopen we een klein stukje langs de baai tot de sportwinkel. Hier halen we onze fietsen op.

Vandaag gaan we de Golden Gate Bridge over fietsen. Eerst over Crissy Fields en de pier. Vanuit hier heb je mooi uitzicht op de brug. Dan door naar het puntje van de baai, naar Fort Point. Bij Fort Point beginnen we aan de klim omhoog richting de brug. Met de fietsen die we hebben gehuurd is het vrij goed te doen. Het is erg druk op de brug. Het pad is eigenlijk te smal voor de grote hoeveelheid fietsers in beide richtingen en voetgangers. We stoppen enkele keren op de brug om van het uitzicht te genieten en de grootte en hoogte van de brug op ons te laten inwerken. Aan de overkant van de brug stoppen we bij Lime Point. Vanuit hier kijk je mooi op San Francisco, Alcatraz en de brug.

We fietsen via de Alexander Avenue naar beneden naar Sausalito. We halen wat lekkere dingen bij de winkel en gaan dan aan de baai op een bankje zitten. Wow wat een mooi uitzicht. En op alle heuvels rond de baai staan prachtige huizen die allemaal over de baai uitkijken. Thijmen en Caspar gaan op onderzoek uit en ontdekken een heleboel mooie krabben. In de baai voor onze neus zwemt nog een zeeleeuw voorbij. We fietsen het laatste stukje door naar de Ferry terug naar San Francisco. Hier staat een hele lange rij met grotendeels fietsers die weer terug willen naar SF. Het systeem is erg onlogisch, ergens tegen het einde van de rij staat een automaat voor kaartjes (voor de boor richting de Ferry Building)waar iedereen dan nog langs moet, en voor de ferry naar Fisherman's Wharf moet je juist weer de kaartjes aan boord kopen. En extra boten inzetten vanwege drukte in het hoogseizoen schijnt ook lastig te zijn. Et zitten aan de baai 3 kustwacht station die goedkeuring moeten geven voor extra boten (safety first ;-)).

Als we eindelijk op de boot zitten varen we langs Alcatraz. De boor gaat speciaal nog even langzaam varen zodat iedereen goed naar de voormalige gevangenis kan kijken. Je ruikt met name dat er veel vogels leven op de rots van Alcatraz. De boot komt aan bij de Ferry Building. Vanuit hier fietsen we zoveel mogelijk langs het water terug naar de sportwinkel. Er zit nog wel 1 klimmetje van de buitencategorie tussen (althans voor ons) richting Fort Mason. Als we de fietsen weer hebben ingeleverd nemen we weer de PresidiGo richting downtown. Omdat het inmiddels al vrij laat is nemen we een Subway als avondeten en dan met BART weer naar Oakland.

1. Brenda Plat:
    27 juli 2018
    Sausolito is zo leuk, dorp in (naast) een stad toch? Ben benieuwd naar de rest, wat jullie plan is met Yosimite (of is het alweer open?)