Dag 10: zondag 29 juli 2018

29 juli 2018 - Lone Pine, California, Verenigde Staten

Vandaag een lange dag voor de boeg. Door de bosbranden in Yosemite gaan we via Kings Canyon en Seqouia National Park naar Lone Pine. Dit plaatsje ligt vrij noordelijk aan de oostkant van de Sierra Nevada. Het hotel hebben we geboekt met de gedachte dat we via de Tioga pass vanuit Yosemite zouden komen. We staan eigenlijk iets te laat op, en na een eenvoudig ontbijt in het motel gaan we op pad. We rijden via de CA-180 richting Kings Canyon. De ongeving is hier met name uitgedroog gras met fruitbomen en struiken. We stoppen nog even bij een fruit kraampje voor wat verse nectarines. Dichter bij de Sierra Nevada begint het landschap wat te glooien en staan wat meer groene bomen. Bij Grant Grove komen we bij de Park Entrance waar we een Park Entrance kopen.

De eerste echte stop is bij General Grant Tree. Dit is de 3e grote boom ter wereld voor zover bekend. Hij is 81 meter hoog. Als we uit de auto stappen ruiken we een rokerige geur. Je kunt ruiken dat er in de omgeving branden zijn (geweest). Vanuit de parkeerplaats is er een korte wandeling richting de boom. Langs dit pad staan al diverse andere seqouia bomen. Wat zijn die dingen groot! Langs het pad ligt 1 boom die hol is en waar je doorheen kunt lopen. Langs het pad staan hier allemaal hekken zodat je niet te dicht bij de bomen kunt komen. We wandelen langs de achterkant van de General Grant Tree. Hier zie je het "brand litteken" van de boom. De seqouia's hebben de branden nodig omdat door de branden de zaden vrij komen en nieuwe bomen kunnen groeien. We maken de wandeling af en stappen dan weer in de auto om een stukje richting Cedar Grove te rijden naar de bodem van de canyon.

Halverwege de weg richting Cedar Lodge stoppen we bij een uitkijkpunt. Er hangt een soort rook mist in de vallei waardoor het zicht beperkt is. We besluiten niet helemaal door te rijden naar Cedar Grove. We nemen de Scenic ByWay zoals de CA-180 hier heet, richting het Zuiden. In Grant Grove Village halen we wat melk voor de lunch en rijden dan verder richting het Zuiden. Vanaf Grant Grove nemen we de CA-198, de Generals Highway. We stoppen bij een van de vele uitkijkpunten om te lunchen. Verder over de Generals Highway naar General Sherman Tree, de hoogste boom ter wereld voor zover bekend met 84 meter. De parkeerplaatsen rond deze boom zijn echter helemaal vol en we hebben geen zin om te wachten op een shuttle bus om deze boom te zien. Die 3 meter verschil met de General Grant Tree zien we toch niet. We besluiten een klein stukje door te rijden richting de Big Trees Trail bij het Giant Forest Museum. Hier parkeren we de auto weer en maken nog een korte wandeling langs de vele seqouia bomen. Tussen de seqouia's staan veel andere naaldbomen die ook al enorm hoog zijn, maar naast de seqouia's klein lijken. Langs de Bog Trees Trail staan er geen hekken om de bomen dus kun je er echt onder gaan staan en hun enorme hoogte ervaren. We nemen nog een kleine omleiding richting de parkeerplaats om iets meer van het gewone pad af te wijken. Hier zien we een hert lopen.

Eenmaal terug bij de auto vervolgen we snel onze weg want we hebben nog een lange rit voor de boeg. De weg naar beneden is prachtig en erg kronkelig. We hebben steeds mooi uitzicht over de vallei. Vanaf Three Rivers is het iets minder kronkelig en rijden we via de CA-65 richting Bakersfield. Hier halen we wat te eten voor onderweg en rijden dan via de CA-178 naar het Oosten. Dit is weer een prachtige weg met een heel ander uitzicht, een rots landschap met daarnaast een hard stromende rivier, de Kern River. We stoppen nog even bij een van de watervallen (ook fijn om van de politiewagen achter ons af te komen ;-)). Door naar boven naar Lake Isabella. Hier proberen we te tanken maar de pomp wil niet meewerken en we hebben voldoende benzine om aan de andere kant van het dal te komen. Meer richting het Oosten zien we de eerste kaktussen langs de weg. We komen in het woestijngebied. Onderaan de berg nemen we de 395 naar het Noorden. Het is vanaf hier nog een goede 100 km naar Lone Pine. We tanken bij Bradys (toch wel geruststellend als de auto weer een volle tank heeft) en rijden in het (echt heel) donker naar Lone Pine waar we om ongeveer 21.45 eindelijk aankomen bij het Trails Motel. Een eenvoudig motel, maar prima om alleen te slapen.