Dag 15: vrijdag 3 augustus 2018

3 augustus 2018 - Santa Monica, California, Verenigde Staten

Vanochtend eerst met een Uber richting de haven van Los Angeles. Openbaar vervoer bestaat nagenoeg niet hier, dus volle wegen. Vanuit de haven lopen we eerst even naar een lokale kruidenier voor een ontbijtje. Vervolgens op weg naar het strand bij Venice Beach nog een koffietje bij Starbucks gehaald en dan lekker op de pier bij Venice Beach op een bankje ontbijten en mensen kijken. De pier hier is vooral voor de plaatselijke vissers. Thijmen voert een stukje brood aan een vogel, een soort witte reiger met een witte kuif. Dan lopen we langs/door het water terug richting Santa Monica. Bij de branding liggen heel veel hele kleine gekleurde schelpjes. Het lijken net kleine vlindertjes. Halverwege de wandeling proberen we of we elektrische steps kunnen huren. Dat is de lokale trend hier. Omdat je de "Bird scooters" alleen met een rijbewijs kunt ontgrendelen en maar 1 per telefoon nemen we er uiteindelijk maar 1 mee om de kinderen om de beurt op te laten crossen. Caspar heeft de smaak te pakken en gaat een stuk voor ons uit tot hij wordt tegengehouden door de Santa Monica Police, oeps. Wat lastig uitleggen dat je als 8-jarig mannetje je rijbewijs natuurlijk al lang hebt en uh, die helm was die verplicht?! Hij weet de politieagent in ieder geval duidelijk te maken dat hij Nederlands spreekt en met google translate vragen de agenten waar zijn ouders zijn. Gelukkig zijn we snel bij hem en kunnen we zonder boete weg :-).

Terug in het hotel nemen we de auto om door Beverly Hills te rijden en we willen natuurlijk de letters zien. De Uber chauffeur vanochtend vertelde dat een huisje (met de nadruk op "je") in de buurt van Santa Monica Beach al USD 10.000 tot 12.000 per maand kost wil je niet weten wat de enorme huizen hier kosten. De straten zijn wel herkenbaar van de televisieseries vroeger. Via de Colwater Canyon Drive en de Mulholland Drive rijden we richting de CA-101. Langs mooie grote huizen, vergezichten over Los Angeles en de Hollywood Hills. We stoppen even bij de Jerome C. Daniel Lookout. Vanuit hier kun je de Hollywood Sign zien, dus we zijn tevreden. We rijden door naar het Dodger Stadium waar we vanavond naar de Dodgers tegen de Houston Astros gaan kijken.

Vanuit het stadion nemen we een Uber richting China Town. Hier zijn Ubers (net als in Las Vegas overigens) helemaal ingeburgerd. Er zijn 2 hele grote aangewezen Uber zones op het terrein gemaakt. In China Town lopen we een klein rondje en eten dan bij Yang Chow, goed aangeschreven bij Tripadvisor. Het eten is weer heerlijk, nu snel een Uber terug naar het stadion. Net op tijd voor de wedstrijd lopen we het stadion in. We zitten op het top deck aan de linkerkant van de thuisplaat. In de 1e inning slaat Pedersen een homerun en komen de Dodgers met 1-0 voor. In de 2e inning scoren de Astros met 2 honkslagen 2 punten. De rest van de wedstrijd wordt er helaas niet meer gescoord (de dag ervoor wonnen de Dodgers met 21-5 met een grand slam en nog enkele homeruns...). Wel alle ceremonieel natuurlijk, met in de rust van de 7e inning het Dodgers lied, en natuurlijk de grote schermen waarop mensen uit het publiek worden getoond. Na de wedstrijd krijgen we nog de "Friday Night Fireworks", een mooie vuurwerkshow. Het verlaten van het parkeerterrein van de Dodgers is nog een grote uitdaging en uiteindelijk zijn we rond 23.45 weer terug in het hotel in Santa Monica.