Donderdag 28 april 2022: Salt Rock

30 april 2022 - Salt Rock, Zuid-Afrika

Het is een reisdag vandaag, van de Drakensbergen naar Salt Rock aan de Dolphin Coast. Na het ontbijt in Ardmore nemen we afscheid en rijden we over de R74 richting de N3. Het wordt ons afgeraden om de R103 te nemen, de Old Main Road. Te veel potholes (gaten in de weg) en veel vrachtwagens voor lokale bezorgingen. Het blijft wonderlijk om te zien dat er steeds mensen langs de snelweg lopen (en soms zelf oversteken) en ook lopen er regelmatig groepen koeien te grazen langs de weg. We hebben gelezen dat de R103 tussen Drummond en Hillcrest erg mooi moet zijn, dus we nemen toch een klein stukje R103. Dit stukje is inderdaad erg mooi. De weg meandert door het landschap en biedt mooie vergezichten.

IMG_7676

Vervolgens terug op de N3 en bij Durban vervolgens de N2 richting het Noorden. Bij Umhlanga nemen we de M4 dichterbij de kust. Dan kunnen we mooier over de Indische Oceaan uitkijken. Helaas moeten we voor Ballito weer terug naar de N2. De brug vlak voor Ballito is met de recente overstromingen weggevaagd en wordt niet meer opnieuw opgebouwd. Eenmaal aangekomen bij de Lodge in Salt Rock maken we kennis met de eigenaar en de honden, leggen we de spullen op de kamers en gaan meteen weer op pad. Doordat we 1 dag minder hebben dan gepland, zijn we maar 1 dag hier in Salt Rock, dus we willen vanmiddag nog even naar het strand en met de voeten in het water van de Indische Oceaan lopen en even lekker lunchen.

We rijden naar Ballito, een redelijk mondaine badplaats met grote huizen. Allemaal met een hek / muur er omheen en beveiliging.
We lunchen wat bij The Hops, aangeraden door de eigenaar van de lodge. De service en het eten was prima en zeer betaalbaar. Na het eten gaan we naar het strand, Clark Bay. De Oceaan is wild, met hoge golven en veel onderstroom. Het blijft dus echt bij de voeten in het water.

IMG_7698IMG_4820IMG_7689

We rijden nog even naar de supermarkt en rijden dan terug naar Salt Rock. Daar gaan de kinderen nog heel even zwemmen in het hele koude water. Het zwemmen is dus maar van korte duur.
Vervolgens rijden we terug naar Ballito voor het avondeten. In de lodge is geen restaurant. Het aanbevolen restaurant, The Market, was helaas al dicht, dus wijken we uit naar Fiamma Grill. De meunu-kaart is zo uitgebreid dat het haast onmogelijk is om te kiezen. We worden geholpen door een enthousiaste en goedlachse dame. Het eten is heerlijk. Na een kleine stroomstoring kunnen we betalen en rijden we terug naar de lodge in Salt Rock. Morgen weer op tijd op pad.

IMG_7719IMG_7721IMG_4827IMG_4831 (je moet je toch vermaken tijdens een stroomstoring :-