Vrijdag 29 april 2022: Hluhluwe, het eerste wild park

30 april 2022 - Hluhluwe, Zuid-Afrika

Net wakker staat de eigenaresse voor de deur, we hebben een lekke band :-(. De buurman is opgetrommeld om de band op te pompen en de dochter rijdt met Jan Jaap en Thijmen naar een mannetje dichtbij om de band te plakken. Gelukkig hebben ze hier genoeg ervaring met lekke banden, dus het lek was snel opgespoord en de band weer geplakt voor ZAR 100 (circa € 6).

IMG_4835

Na het ontbijt nemen we afscheid en rijden richting het eerste wildpark van de rondreis, Hluhluwe-iMfolozi Park. Dit is het oudste wild park van Zuid-Afrika, opgericht om de met uitsterven bedreigde witte neushoorn te beschermen. De missie van vandaag is dan ook om de neushoorn te spotten, en natuurlijk zoveel mogelijk andere wilde dieren. We rijden het park binnen bij Nyalazi Gate. Onder de poort van de gate hangen veel vleermuizen te wachten tot het weer nacht wordt. We rijden door het noordelijke deel van het park, Hluhluwe. Dit is een redelijk bebost gebied. Al vrij snel spotten we de eerste dieren: in de verte zien we een kudde olifanten en een kudde buffels. Daarna volgen giraffen en impala's. Al kijkend naar een bijna poserende impala worden we door een tegenligger geattendeerd op een olifant dichtbij in de bosjes. Die olifant is inderdaad erg dichtbij en waren we glad voorbij gereden als die man ons er niet op had geattendeerd. Wat een indrukwekkend groot beest! Onderweg in het park komen we met name veel impala's en antilopen tegen, en een paar zebra's. En nog een enkele olifant in de struiken. Vlak voor het Hilltop Camp nemen we nog de Mansiya Loop, een gravelweg. Hier steekt net een groepje bavianen over. Wat een mazzel. We blijven nog even naar de bavianen kijken als er opeens uit de struiken een Nyala langs loopt.

IMG_7730IMG_0145IMG_0126IMG_0160IMG_0170

Als we nog een stukje doorrijden blijkt de brug verderop onder water te staan, dus keren we om en rijden richting het Hilltop Camp voor een late lunch. Tijdens de lunch krijgen we nog bezoek van enkele vervet apen op zoek naar eten. Aan de overkant op de heuvel zien we nog een kudde gnoe's. Na de lunch hebben we nog ongeveer 2 uur voordat de zon onder gaat. We nemen nog een gravelweg die met een kleine omweg richting de Memorial Gate (uitgang) gaat. Een klein stukje op die weg zien we ineens een neushoorn vlak langs de weg eten. Wat super indrukwekkend! Het beest eet rustig door en lijkt zich niet aan ons te storen. Rijden op die gravelwegen is al een avontuur op zich. Die wegen zijn alles behalve vlak, met verschillende formaten stenen en geulen waar water door gestroomd is. Een stuk verderop komen we nog twee neushoorns tegen, enkele olifanten en een kudde gnoe's (wildebeesten). We rijden rond 17.00 het park uit via de Memorial Gate. Wat een indrukwekkende dag vandaag. Geen roofdieren gespot, maar wel enkele zeldzame neushoorns, olifanten, zebra's, giraffen, impala's, antilopen, buffels, bavianen, schildpadden, bushpigs, knobbelzwijn en verschillende soorten vogels. De roofdieren volgen vast wel in het Kruger Park.

IMG_0182IMG_0219IMG_0131IMG_7780

We komen net voor het donker aan in het ANEW Hotel in Hluhluwe. In tegenstelling tot de vorige twee locaties niet een gezellige lodge maar een wat groter en onpersoonlijker hotel, maar wel schoon emet ruime kamers. We eten wat in het restaurant en Caspar danst nog even mee met de lokale dans voorstelling bij het zwembad.

1. Pa:
    1 mei 2022
    De buffel en de neushoorn, de eerste van de Big Vife
    Gelukkig dat jullie de band konden repareren