Zondag 1 mei 2022: Op naar eSwatini (Swaziland)

4 mei 2022 - Mlilwane Wildlife Sanctuary, Swaziland

Na het ontbijt checken we uit bij het hotel en vertrekken we richting eSwatini (voorheen Swaziland). We regelen voor onderweg in eSwatini een 'Bush Walk' in Mkhaya Park, samen met de familie Rikken. Dat is ongeveer 1,5 uur voordat we bij de eindbestemming, Mlilwane Wildlife Sanctuary, aankomen. De grens tussen Zuid-Afrika en eSwatini is nog een echte ouderwetse grensovergang. We moeten eerst een stempel halen dat we Zuid-Afrika uitgaan. Dan door naar het volgende grenskantoor van eSwatini en daar dan weer stempels halen dat we eSwatini binnenkomen.

Een klein half uurtje later rijden we door eSwatini. De wegen zijn hier veel leger dan in Zuid-Afrika (althans in het begin). Wel zien we hier de in middels gebruikelijke mensen langs de weg lopen, en koeien en geiten. En af en toe ook oversteken natuurlijk. We hebben van Mkhaya een adres gekregen waar we de gidsen kunnen ontmoeten met wie we de bush walk gaan doen. Dat adres blijkt niet te bereiken??! Dus keren we om en besluiten het adres van de reception van Mkhaya in te voeren. Dat blijkt naar een zandpad te leiden... Tijdens het zoeken verschijnt een open safari truck met 2 gidsen, we hebben elkaar per ongeluk gevonden!

Mkhaya is onder andere gesponsord door onze eigen Prins Bernhard. Dat staat dan ook pontificaal op het hek waar we doorheen rijden.  Dit per is een stuk minder commercieel dan Hluhluwe waar we eerder waren. Je kunt dan ook niet zelf naar de receptie rijden. We volgen de safari truck met de gidsen door 3 of 4 hekken en kunnen de auto's achterlaten bij de receptie. Dan gaan we te voet op pad met de 2 gidsen. Ze hebben geen wapens bij zich, dus het wordt best spannend in een park met onder andere witte en zwarte neushoorns en buffels! De gidsen leggen ons van alles uit over sporen en planten. En over de poep die we vinden (de kleine soort konijnenkeutels op een grote hoop bij elkaar zijn van impala's, de kleine keutels met 1 vlakke kant en verspreid over een groot gebied van giraffen). We horen vlakbij een dier hard wegrennen, waarschijnlijk door het geluid dat wij maken. Het bleek een buffel te zijn. Niet zo erg dus dat deze was weggerend.

IMG_7879

De gidsen volgen sporen van witte neushoorns en we vinden zowaar een stelletje. Wat gaaf om die beesten zo van redelijk dichtbij te zien. Ze eten rustig door en zijn redelijk op hun gemak. We staan aan de goede kant van hen ten opzichte van de wind dus ze kunnen ons ook niet ruiken. We genieten van deze spectaculaire vondst, maken foto's en laten ze dan met rust. Op naar nog meer dieren. We lopen door allerlei struiken, af en toe bukken en over takken heen stappen. We blijven zeker niet op de gebaande paden.

IMG_4924IMG_4930

Dan staan we oog in oog met nog 2 witte neushoorns, een moeder en haar kind. We staan erg dichtbij en de dieren komen ook nog eens langzaam onze kant op, best spannend dus! De gidsen blijven rustig en attenderen ons nogmaals op het stil gaan staan als er iets onverwachts gebeurt. Het kleintje lijkt zijn moeder aan te sporen ons aan te vallen, maar de moeder blijft redelijk dooreten. Wel kijkt ze af en toe wat langer op, ze lijkt wat alerter. We blijken in de route te staan die zij op willen gaan. De gidsen loodsen ons via een struik aan de zijkant weg en geven de neushoorns de ruimte om hun weg te vervolgen. Pff dat was echt wel spannend. De gidsen zien ook nog sporen van een zwarte neushoorn. Wij gaan gelukkig 180 graden de andere kant op dan de richting van de sporen. De zwarte neushoorn is veel agressiever en de gidsen komen die beesten ook liever niet tegen. Wonder boven wonder weten de gidsen de auto weer te vinden en rijden ons terug naar de receptie. Echt een gave en spannende ervaring.

IMG_7899

We vervolgen onze weg en komen op tijd voor het donker aan in Mlilwane Wildlife Sancutary. In dit park leven geen levensgevaarlijke dieren, dus we kunnen hier zonder gevaar rondlopen. Het diner is een heerlijk buffet. Daarna nog lekker even bij het vuur (dat al sinds 1960 brand) en dan onze traditionele hutjes in.

IMG_7937IMG_4937

1. Caspar van der Sar:
    5 mei 2022
    Geweldig

Ps: ik was er bij🤫😅
  2. Pa:
    6 mei 2022
    Geweldig, goed om met gidsen op pad te gaan en ongelofelijk dat zij die beesten weten te spotten.