Dinsdag 3 mei 2022: van eSwatini naar Kruger!

7 mei 2022 - Skukuza Rest Camp, Kruger National Park, Zuid-Afrika

Vanochtend op tijd uit de veren. We vertrekken weer richting Zuid-Afrika en gaan het Krugerpark in!

De weg naar de grens is erg mooi. De weg meandert door het geuvelachtige landschap. De weg zelf is niet geweldig. Drukker dan in het Zuiden van eSwatini, potholes en wegwerkzaamheden.

De grensovergang is hier wat minder indrukwekkend dan in het Zuiden. We halen de stempels en rijden snel door naar de Malelane gate. Vlak voor de gate rijden we de krikodillenrivier over. Hier zien we gelijk een aantal nijlpaarden en krikodillen. Een van de nijlpaarden loopt door het water naar de kant en gaat op de kant wat eten. Nu kunnen we die beesten nog beter zien dan in het meer bij St. Lucia.

205263CB-2A7F-451B-BC67-9F30371E44DD2FC9580E-05AF-42C9-9CFC-B9B0B1E48DFB
Dan gaan we echt het park in. Benieuwd wat en of we dieren gaan vinden. We worden niet teleurgesteld. We slaan na de ingang linksaf richting Berg en Dal. Nog voordat we in Berg en Dal aankomen vinden we een olifant. Dat blijven toch ook gave beesten.

417C2235-91B2-4F09-8C41-01D82511A282
We stoppen even in Berg en Dal om wat te eten te halen en voor een sanitaire stop. Ook kopen we hier een plattegrond  van het park en 2 boeken met de dieren die in het park leven, een in het Engels en een in het Afrikaans.
We rijden verder vanaf Berg en Dal via de gravel road. Daar komen we 2 witte neushoorns tegen.

D5F2F898-76E1-41B9-B649-811546B743E9
Hoewel we al een aantal neushoorns hebben gezien in Hluhluwe en Mkhaya, is het toch bijzobder die beesten hier te zien. Ze zijn hier veel zeldzamer dan in de andere parken. En hier is bij alle neushoorns de hoorn verwijderd tegen stropers.

Vervolgens loopt er een giraffe voor ons op de weg en komen we nig wat okifanten tegen in een rivierbedding.

0DF06CF1-FE06-47F1-9519-12DBDE09F0A9
Inmiddels moeten we een beetjesoorrijden richting Skukuza, het rest camp waar we de komende 2 nachten gaan verblijven. De poort van dit park sluit om 17.30. We rijden inmiddels weer om de H3 in noordelijke richting als we een auto stil zien staan. Hier ligt een hyena familie direct naast de weg! De moeder ligt met 3 welpjes een de borst en ern wat grotere pup ligt ons aan te kijken. Onze eerste roofdieren!!

252B3BE5-99EE-47A4-B9F4-D10B341D2D7C
Daarna worden we ook nog getrakteerd op een cheeta moeder met kind. Deze looen naast de auto voor ons. De moeder duikt de bosjes in, maar het jonkie blijft gewoon op de weg lopen. Cheeta’s worden niet veel gespot, dus extra cool dat we ze hebben gezien!

1D4F3983-BE08-444C-8CEE-011DA3474B41
We komen rond 17.15 aan in Skukuza, mooi op tijd voordat de poort sluit.

Samen met de familie Rikken besluiten we nog voor een evening drive te gaan, van 20.00 tot 22.00. Dus even snel wat te eten scoren.
Het is echt goed donker als we de safari bus in stappen, een open wagen voor ongeveer 25 personen. Met lampen gaan we op zoek naar reflecties  van ogen. We vinden onder andere nog een olifant, een white tail mangose en een grote uil op de weg (en uiteraard impala’s).

1B71382E-33FB-415B-A391-AB399ED36BDBE5451631-3E2C-4A8B-A5D6-6E29D1FCE0BE
Na de evening drive gaan we snel maar bed. Morgen om 6.30 begint onze full day game drive.