Zondag 24 april (oorspronkelijk) reisdag

27 april 2022 - Schiphol, Nederland

Gisteren was er chaos op Schiphol door staking bij KLM, dus vroeg op om er op tijd te zijn. Het advies van KLM: kom 3 uur van te voren. Vol vertrouwen aangesloten in de rij buiten voor vertrekhal 3. Eindelijk binnen in vertrekhal 3 op naar het vervolg van de rij, terug naar vertrekhal 2. Het wordt wel wat krap, maar we hebben er nog vertrouwen in dat het goed komt. Aangekomen in vertrekhal 2 beginnen we ons lichtelijk zorgen te maken. Hier staan vele zigzag rijen, a la Efteling. Maar goed, we zijn al ingecheckt dus allen bagage drop off, wat kan ons gebeuren. We vragen een medewerker van KLM nog of dit wel goed gaat, maar we moesten vooral in de rij blijven staan. Rond 10.00 uur (45 minuten voor de geplande vertrektijd) waren we net door het poortje voor de bagage drop off, waar opnieuw lange zigzag rijen op ons wachten. We schieten een andere KLM medewerker aan, die eindelijk begrijpt dat er sprake is van urgentie. Samen met nog een ander stel dat naar Johannesburg zou vliegen mogen we langs allerlei rijen helemaal naar voren. Ondertussen vraagt hij of het vliegtuig misschien wat vertraagd kan worden. Maar helaas, geen vertraging en wel een gemist vliegtuig.

VMEG9806

De volgende hobbel is de customer Service balie van KLM. Die medewerker van KLM die nog geprobeerd had om ons  mee te krijgen met de vlucht, regelt een ticket voor de wachtrij. Een uurtje zou het duren, dus ga rustig wat drinken beneden en kom op de aangegeven tijd naar de servicebalie. Zo geschiedde. Terug bij de servicebalie de nieuwe verrassing: nee, die tijd op dat ticket is maar een indicatie. Je kunt via een QR code het nummer volgen dat aan de beurt is. Volg dat en kom terug als je bijna aan de beurt bent. Nummer 970 was aan de beurt en wij hebben nummer 563, dat geeft veel vertrouwen... Een uur later waren ze bij nummer 978, in dit tempo duurt het nog wel even. De lotgenoten die ook naar Johannesburg zouden vliegen hebben inmiddels via de telefoon de tickets omgeboekt naar de volgende dag. Als wij dat ook proberen worden we er steeds uitgegooid. De wachttijd is meer dan 45 minuten...

Rond 15.00 zijn we eindelijk aan de beurt bij de Servicebalie. De tickets worden  omgeboekt naar maandag, gelukkig. We kunnen natuurlijk niet meer naar huis (vertellen we tegen de dame achter de balie), dus boeken we een hotelletje in Amsterdam, naast het Centraal Station. We eten een hapje bij Ter Marsh en gaan moe en onvoldaan naar bed.
 

Foto’s