Woensdag 4 mei 2022: Full day game drive door Kruger

9 mei 2022 - Skukuza Rest Camp, Kruger National Park, Zuid-Afrika

Vanochtend vroeg ut de veren. Om 6.30 staat de safari-auto van Siyabona klaar. Gids Chris neemt ons mee op pad. De missie is om in ieder geval leeuwen te zien en bij voorkeur natuurlijk ook het luipaard (de laatste 2 dieren van de "big 5"  - olifant, neushoorn, buffel, leeuw en luipaard - die we nog niet hebben gezien).

We rijden via de H1-1 een stukje richting het zuiden en nemen dan de afslag naar de S114 (een gravel road). Daar komen we als eerste een paar gieren tegen, gevolgd door een hyena.

IMG_0157IMG_0160IMG_0162

Een stukje verder zien we Kudu's, zebra's, een olifant en hele schattige dwerg mangoes. In een droge rivierbedding komen we vervolgens weer een buffel tegen.
We nemen een loopje, de S23. Daar zien we 2 koppels struisvogels. Die zijn redelijk zeldzaam, dus extra leuk om te zien. Ze geven nog een kort showtje met hun vleugels en steken dan de weg over.
Terug op de S114 komen we nog een groepje zebra's tegen en dan is het tijd voor ontbijt bij Afsaal.

IMG_0165 IMG_0179 IMG_0187IMG_0205

Na het ontbijt volgt onze gids een tip waar een leeuw gezien zou zijn. Niet ver van Afsaal aan de H3 richting het zuiden ligt inderdaad een jonge mannetjesleeuw. De gids legt uit dat het mannetje snel andere mannetjesleeuwen moet vinden om samen op te trekken, anders zal hij het niet overleven. Hij kan niet in zijn eentje jagen voor voedsel en hij kan zichzelf niet in zijn eentje redden wanneer hij wordt aangevallen.

IMG_0232

De gids heeft ook nog een andere tip gekregen over leeuwen. We nemen dus de afslag naar de S118. Halverwege de S119 zien we inderdaad 3 leeuwen in de struiken liggen, 2 mannetjes en 1 vrouwtje. Volgens de gids zijn de 2 mannetjes broers, omdat ze niet vechten om het ene vrouwtje.

IMG_0257IMG_0256

Bij de kruising met de S114 rijden we een klein stukje richting het noorden. Aan de overkant van de droge rivierbedding staat een enorme grote groep olifanten die we iets beter willen bekijken. We moeten even wachten voor de brug over die rivierbedding. Als we iets verder door rijden zien we aan de andere kant van de brug in de rivierbedding een groepje leeuwen liggen bovenop een rots. Ondertussen steekt de hele grote groep olifanten de rivierbedding over, dus we moeten onze aandacht verdelen. Aan de westkant de overstekende olifanten en aan de oostkant de leeuwen.

IMG_0309 IMG_0296IMG_0293IMG_0294

We rijden weer terug richting het zuiden op de S114 en slaan dan links de S119 in. Hier komen we eerst nog een schildpad en weer kudu's tegen. Iets verderop staat een auto stil, dus we gaan snel kijken. Vlak naast de weg aan een klein waterplasje ligt een luipaard! Het beestje ligt zich rustig schoon te likken. Het is een klein vrouwtje, aldus de gids. Die wegen ongeveer 35 kg, mannetjes ongeveer 45 kg. Best klein dus. We blijven een tijdje bij het luipaard kijken. De andere auto geeft af en toe een kort toetertje om de aandacht van het luipaard te trekken, natuurlijk niet de bedoeling! Het beestje staat op en loopt een stukje verder om daar weer in het gras te gaan liggen.

IMG_0328 IMG_0399IMG_0390

We laten de luipaard met rust en rijden verder richting het oosten via de S25. Langs de S25 komen we weer 2 witte neushoorns tegen. Het is 10.45 en we hebben in één ochtend de hele big 5 gezien, echt cool. Alles wat we nu nog zien is meegenomen :-).

Voordat we gaan lunchen bij Lower Sabie komen we nog giraffen, vervet aapjes, een boom vol gieren en een martial arend tegen, de grootste vliegende roofvogel in Kruger. En we komen twee neushoornvogels tegen. Die beesten zijn met uitsterven bedreigd en er hangen overal posters bij alle rest camps dat je moet melden waar je die neushoornvogels hebt gezien.

IMG_0412IMG_0434 IMG_0473 IMG_046420220504_120247

In Lower Sabie zitten we buiten op het terras aan de Crocodile River. Met uitzicht op groepjes nijlpaarden, krokodillen en buffels. Verder worden we omringd door mooie petrolblauw/zwarte vogels (glansspreeuwen). We eten hier heerlijk en gaan dan weer snel op pad met onze gids voor de laatste 2 uur van onze game drive. We rijden via de H4-1 weer in de richting van Skukuza. We zien in het laatste deel met name nog wat vogels, krokodillen en bavianen.

20220504_13114920220504_13321520220504_13390120220504_14364320220504_144651

Rond 15.30 zijn we terug in Skukuza. De familie Rikken heeft vandaag helaas geen roofdieren gezien en gaan nog een sun set drive doen van 16.30 tot 19.30. Thijmen en Caspar willen graag mee, dus regelen we snel een plekje voor hen. Jan Jaap en ik rijden een rondje door Skukuza rest camp en komen uiteindelijk bij Shalati bar & restaurant, in het voormalige treinstation. Als de rest terugkomt van de sun set drive sluiten ze nog snel bij ons aan voordat het restaurant sluit. Ze hebben een leeuw, een civet kat en een genet kat gezien.

Na het eten maken we nog een klein kampvuurtje in de BBQ bij het huisje. Morgen alweer het laatste rondje door Kruger.