Donderdag 5 mei 2022: van Kruger naar Hazyview

11 mei 2022 - Hazyview, Zuid-Afrika

De familie Rikken heeft nog een morning drive, dus zij zijn al om 6.30 vertrokken. We starten rustig op. Thijmen en Jan Jaap bakken nog wat eitjes, we pakken de auto in en gaan op pad.

De gids van gisteren gaf aan dat we het beste via H11 en S1 konden rijden of via de H1-1, We besluiten om eerste de H11 te nemen en dan de gravel road S65 naar de H1-1. OP een enkele impala na, zien we het eerste stuk helemaal niets! Dat is natuurlijk ook mogelijk in het Kruger Park. Als we een stukje op de S65 rijden ligt er ineens een boom dwars over de weg. Daar vlak achter lopen wildebeesten. Er blijkt een klein "olifantenpaadje" om de boomstam heen gemaakt te zijn, dus we kunnen toch door. Enkele wildebeesten zijn met elkaar aan het vechten, dus we blijven even rustig kijken. Ook zien we een roodsnavel hoornvogel.

IMG_0489IMG_0492IMG_0504IMG_0508

Een stukje verder door steekt een buffel de weg over. Zo van dichtbij zie je goed hoe gespierd en groot dat beest is. Geen ruzie mee maken...

IMG_0513

Nog iets verder door staat een grote groep olifanten te drinken bij een drinkplaats. Dit is een hoge betonnen bak waar de olifanten met een slurfen in kunnen en waar andere dieren niet bij kunnen. Er komen nog meer olifanten aan, waaronder ook een gezin met een baby-olifant, en een grote mannetjes olifant. Nog een stukje verderop komen we een steenbok tegen. Het lijkt net een kleine impala met hoorns die nog aan het groeien zijn. Maar nader onderzoek in het dierenboek leert dat het een steenbok is.

IMG_0523IMG_0529IMG_0531IMG_0532

Hoewel we onderweg weinig tegenkomen, is de omgeving natuurlijk wel mooi. Afwisselend struikgewas en meer open velden, maar ook mooie rotsformaties. Eenmaal op de H1-1 gaan we via de S66 naar waterreserve "Transport". Dat blijkt een goede keuze. Geen roofdieren (hoewel er een heel dinerbuffet voor hen aanwezig is), maar wel nijlpaarden in het water, een krokodil, zebra's, waterbokken, impala's natuurlijk en een ijsvogel.

IMG_0537IMG_0542IMG_0551IMG_0546IMG_0547IMG_0549

We komen verder weinig tegen. Ook bij Shitlhave waterplaats zit niets bijzonders. In Pretoriuskop eten we nog even wat en rijden daarna weer via de S7 en S3 (gravel road) naar de S1. Ook hier komen we niets bijzonders tegen. We gaan zelfs foto's maken van impala's met de oxpeckers op hun rug. Het moet niet veel gekker worden. Iets verder door komen we nog een groepje zebra's tegen, waarvan het jong zijn kop laat rusten op dat van de moeder.

IMG_0565IMG_0569

Op de S1 rijden we een stukje terug om naar de Nyamundwa waterplaats te gaan. In een droge rivierbedding zien we nog een kleine hagedis, al zwemmend lijkt het eerst op een slangetje, maar dan klimt hij op een rots en is duidelijk dat het een hagedisje is. Verder zien we in een boom nog een grijze go-away-bird (grijze loerie). Vlak voor de waterplaats staat een hele grote groep buffels.
De waterplaats is erg mooi met veel te zien. Verschillende groepjes nijlpaarden, olifanten, buffels en een krokodil die wordt uitgedaagd door de olifanten.

IMG_0577IMG_0573IMG_8130IMG_0606IMG_0604

Als we willen wegrijden bij de waterplaats worden we geroepen. De familie rikken is ook net bij die waterplaats aangekomen, erg toevallig. We rijden samen met hen terug naar de S1 waar een schildpad naast de weg loopt. Als we daar even hebben gekeken volgen we de S1 weer in westelijke richting. We nemen nog de S3 in noordelijke richting om te kijken of er nog wat te spotten is bij de Sabie rivier. De Sabie rivier zit op deze plek helemaal vol met riet, dus er valt niet veel te zien. Het enige dat we nog tegenkomen in 1 olifant. We besluiten om te keren en richting Hazyview te rijden, zodat we daar lekker op tijd zijn.

In de Umbhaba Eco Lodge ploffen we op het terras voor een borrel. Caspar en Matthijs springen nog even in het zwembad en Thijmen en Anna gaan tafelvoetballen. Na het eten drinken we nog snel wat in de bar voordat deze dicht gaat (alles gaat al om 21.00 op slot!). We nemen de fles wijn mee naar de kamer in een emmer met water en drinken deze op het balkon van de kamer van Martijn en Boukje leeg.