Dag 12: dinsdag 31 juli 2018

31 juli 2018 - Grand Canyon, Verenigde Staten

Het streven is om vandaag op tijd weg te gaan zodat we vanmiddag weer een beetje op tijd terug zijn in Vegas. Uiteindelijk toch pas weer 9.30 voordat we wegrijden. De eerste stop van vandaag is de Hoover Dam. Een indrukwekkend bouwwerk! We zien aan de verkleuringen op de rotsen dat het water in de zomer serieus veel lager staat dan in de winter. De Hoover Dam staat op de grens tussen Nevada en Arizona. Volgens de klokken op de dam is er geen tijdsverschil tussen beide staten, maar onze huurauto denkt daar heel anders over (zal wel iets te maken hebben met wel en geen zomertijd). We wandelen op en neer over de dam. Aan de ene kant Lake Mead en aan de andere kant de steile betonwand en de Colorado rivier.

Vanuit de Hoover Dam rijden we door naar de Grand Canyon West Rim. Dit deel van de Grand Canyon wordt beheerd door de Hualapai stam. Vanuit de centrale parkeerplaats gaan we met shuttle bussen naar 3 verschillende punten. Het eerst punt is de Western Range. Dit is een soort opgezet oud dorpje met een saloon, gevangenis, lasso werpen, etc. Er wordt een verschrikkelijk slecht toneelstukje opgevoerd met wat nep schoten en dan gaan we in de bus verder naar het 2e punt: Eagle Point. Hier zien we eindelijk echt de Grand Canyon. Wat is het hier super indrukwekkend en wat is die canyon groot. Af en toe wat gekken die wel erg dicht bij de rand staan of zelfs op een klein uitsteeksel over de rand. Daar wagen we ons maar niet aan. De 3e en laatste stop is bij Guano Point. Hier zie je de Colorado rivier heel diep in het dal van de canyon stromen. Het water is erg bruin van alle sediment die wordt meegevoerd.

Terug op de parkeerplaats rijden we snel weer richting Las Vegas. Hier hebben we ook nog genoeg te zien. Om te relaxen en met name ook af te koelen (het is hier steeds meer dan 40 graden Celsius, ook 's avonds) eerst nog even naar het zwembad. Daarna gaan we met de monorail vanaf SLS (meest noordelijke halte) naar MGM Grand (meest zuidelijke halte). Als we eenmaal uit het MGM Grand zijn  - dat is een hele zoektocht - lopen we richting New York New York. Hier eten we bij Tom's Urban, erg lekker. Na het eten lopen we langs het Hard Rock Cafe, Het Mandarin, Aria, Planet Hollywood en het Cosmopolitan naar Bellagio. We moeten natuurlijk nog wel de fonteinshow bekijken voordat we weer weggaan uit Las Vegas. Na de show nemen we een Uber naar het hotel.